divendres, 14 d’octubre del 2016

Empanada

Ingredients
1 Tassa d'aigua tèbia
1 cullerada petita de sucre
40 grams de llevat en pasta
750 grams de farina de força (amb la normal també queda bé)
1 cullerada petita de sal

Preparació
En mitja tassa d'aigua tèbia dissolem el sucre i el llevat i deixem que reposi deu minuts.

Col·loquem la farina amb la culleradeta de sal sobre el marbre i hi fem un forat al centre per abocar-hi la mescla de llevat, aigua i farina. Comencem a pastar i anem abocant-hi aigua calenta segons ens demani la massa (amb l'altra meitat de la tassa n'hauríem de tenir prou.

Sabrem que la massa està llesta quan sigui suau i elàstica i no s'enganxi a les mans. Si fem força amb un dit sobre la massa, recuperarà la forma original.

Ara toca fer-la reposar. La cobrim amb un drap i la deixem en algun lloc on no li arribi aire ni estigui fred (jo la vaig tancar al microones). Més o menys una hora i mitja després, haurà doblat el volum i ja la tindrem llesta per fornejar-la.

Mentre la massa reposa, preparem el farcit de l'empanada. Com a norma general, la cosa ha de ser senzilla i hem de pensar que s'acabarà de fer al forn. Sigui com sigui, qualsevol farcit que imaginem hauria de dur ceba (mitja ceba grossa) que deshidratarem una mica a la paella abans de mesclar-la amb la resta del farcit. Si hi volem posar pebrot, l'afegim (tallat ben petit) cru.

Jo vaig fer el farcit amb pit de pollastre (aproximadament, 750 grams) que vaig tallar petit i vaig salpebrar i cobrir amb comí en pols abans de passar-lo per la paella. Mentre es feia, vaig anar trencant els trossos tant com vaig poder.

Ja per acabar, toca dividir la massa (60/40 aproximadament) i afinar-la amb el roleu (enfarienm tant el roleu com el marbre on treballarem). La part que farà la base, la gran, una mica més gruixuda que la que farà la coberta. Gruixuda vol dir tres mil·límetres; jo vaig deixar-la una mica més gruixuda i em vaig passar (es veu a la fotografia).

Estenem sobre la safata del forn la base, repartim el farciment i posem la coberta. Segellem l'empanada fent una sanefa amb la base per sobre de la coberta. Ara, ja només queda fer un forat ala coberta perquè respiri i abocar-hi un parell de cullerades d'oli. Al forn uns 45 minuts a 180º. En treure l'empanada del forn, la pringuem amb oli i la deixem descansar un quart. Llest.

Notes
Si sobra massa, podem fer uns xurros i guarnir-la per sobre.

Altres farciments:
  • Carn, tonyina i calamars es cuinen (penseu que s'acaben de fer al forn) perquè no tinguin tanta aigua.
  • Bacallà i sardines es posen en cru. El bacallà es desmiga i les sardines es col·loquen en filets sobre el llit de ceba i pebrot.
Podem donar més gust a la carn si hi afegim unes rodanxes de xoriç o cansalada.
Al bacallà se li poden afegir unes panses.

Agraïments
He seguit fil per randa les indicacions de la Pili Rodríguez i les variants explicades a les notes també se les dec (i ella, a la seva família).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada